Doprava

Ať už jedete Holandskem na kole, autem, na lodi nebo veřejnou dopravou, vše je jednoduché. A díky rovinaté krajině, hustým dopravním sítím a malým vzdálenostem jednodušší než u nás. Navíc je Nizozemsko je přibližně dvakrát tak menší než Česká republika, a tak snadno předete celou zemi autem asi za 3,5 hodiny.

Cestování veřejnou dopravou

Když se chcete někam dostat veřejnou dopravou, máte dvě možnosti. Buď si koupíte přenosnou čipovou kartu „OV-chipkaart“, nejčastěji na vlakovém nádraží nebo v tabáku. Tato karta stojí € 7,50 a platí vám pět let. Je potřeba ji nabít kreditem na přepážce nebo v jízdenkovém automatu na vlakových nádražích. Po nabití ji můžete používat přímo v autobuse, tramvaji nebo v metro. Před jízdou vlakem je potřeba OV-chipkaart ještě aktivovat také na nádraží v NS automatech na jízdenky. Podmínkou pro cestu vlakem je mít ji nabitou alespoň částkou € 20. Tato podmínka neplatí pro jiné dopravní prostředky.

Druhou variantou je jednorázová OV-chipkaart. Buď ji můžete použít jen jednou, nebo na krátký časový úsek. Po zakoupení na ní nemůžete jiné varianty dokoupit. Tuto kartu seženete u společností zajišťující veřejnou dopravu nebo automatech na jízdenky. Ve většině případech se jedná o dražší způsob cestování.

Jak karty používat?

Když nastupujete do autobusu, tramvaje, metra nebo tramvaje, přidržte svou OV-chipkaart před čtečkou karet. Zelené světýlko a pípnutí je známkou toho, že vaše karta byla načtena. Předtím než budete vystupovat, se také musíte odhlásit. Při odhlašování uvidíte na displeji aktuální stav kreditu a také jakou částku jste právě projeli.

Nezapomeňte se vždy odhlašovat, jinak by se vám stále odečítal váš kredit na kartě.

Důležité je také opatřit jízdné, tedy kartu pro psa. Ta stojí € 3,10 na den. Pokud cestujete s kole, vyjde vás to na € 6,10 za den. Můžete ušetřit, když si kolo necháte na nádraží, která jsou v Holandsku tradičně vybavena stojany na kola (ve větších městech i několikapatrová podle potřeby). Ověřte si, do jakého vlaku nastupujete, protože v meziměstských vlacích nejsou kola povolena. Poznáte je i podle symbolů na vlakové soupravě.

Další informace o veřejné dopravě najdete na zde nebo zde.

Pokud míříte jen do určitého města, například na víkend do Amsterdamu nebo Utrechtu, vyplatí se vám, koupit si dvou nebo tří denní karty. Ty navíc obsahují zlevněné vstupy do muzeí a památek, někdy i vstupy zdarma.

Půjčovny kol

Po celém Holandsku existuje stovky půjčoven kol. Nejčastěji na nich narazíte na vlakových nádražích. Kompletní síť půjčoven s informacemi kde a za kolik najdete zde.

Běžná cena půjčení kola na 24 hodin včetně pojištění krádeže vychází na € 6,50. Počítejte také s tím, že budete muset prokázat svoji totožnost občanským průkazem nebo pasem pro sepsání dohody o zapůjčení kola. A také budete platit zálohu od € 50 do € 145. Zavolejte si raději dopředu, jestli mají pro váš termín volná kola. Více o cyklistice najdete v sekci Holandsko na kole.

Doprava autem

Podobně jako v Německu má Holandsko kvalitní síť širokých dálnic, na kterých neplatíte silniční daň. Dopravní předpisy jsou stejné jako u nás.

Vyvarujte se ale oblasti velkých měst, jako je Amsterdam, Rotterdam, Haag a Utrecht. Na jejich spojnicích bývá doprava hustší a ráno se tu nevyhnete ranní špičce.

Ve městech si dejte pozor na pěší zóny, které bývají ohraničené sloupky, které vyjíždí ze země, a u nás neznáme. Jsou jasně viditelné, protože svítí zeleně nebo červeně.

Aktuální dopravní situaci můžete sledovat zde.

Doprava lodí

Díky husté síti vodních kanálů, řek a jezer se tu po vodě dostanete snáze do středu malebných měst než autem. V některých městech mají auta omezený vjezd do centra. Navíc v centru bývají úzké uličky nebo byste tu nenašli místo pro zaparkování. Výhoda dovolené na lodi je, že můžete zakotvit kolikrát přímo u hlavních tříd nebo poměrně blízko centra na k tomu stanovených místech. Případně si můžete města prohlédnout z paluby lodě. Další výhodou je to, že vše potřebné si vezete s sebou.

Více podrobných informací najdete v sekci Holandsko na lodi nebo Holandsko na plachetnici.


Sdílejte článek: